tisdag 3 maj 2011

Dagen då Elliot kom till världen

Jag kom ju på att jag faktiskt inte skrivit om när Elliot om till världen. Men här kommer min berättelse:

Den började med att vi på onsdagen den 28 April skulle på ett rutinbesök. Det hela slutade med alldeles för högt blodtryck och det konstatetades efter mycket tryckade och ultraljud att Elliot låg i säte ( Han låg med rumpan neråt). Så vi belv upp skickade till förlossningen där det skulle tas fler prover för att se så jag inte utvecklade havandeskapsförgiftning. Men efter 3 timmars väntande där, konstaterades att jag inte hade havandeskapsförgiftning. Men istället konstaterades att det skulle bli ett planerat kejsarsnitt. Hela min värld rasade samman :( Jag hade ju sett fram emot att få föda barn den naturliga vägen. Men nu hade jag inget val då jag var i sista veckan, så de kunde inte utföra nått vändningsförsök då Ellliot var förstor :( Vi åkte hem med många tankar snurrandes i huvudet. Dagen därpå ringde de och berättade att jag fick en tid för planerat snitt Måndagen den 3 Maj. Elliot var beräknad den 2 Maj.

Söndagen den 2 Maj:

Vi spenderade dagen med att ta det så lugnt vi kunde. Vi åkte med bilen sen sväng till Skaftet min hemort. Sen hem igen för att grilla lite gott :) När kvällen kom runt kl 19, började jag få ont i nedre delen av ryggen, men kopplade inte. Trodde det var min sjukdom som gjorde sig påmind. Gick och tog en dusch och packade det sista inför bb-visiten för morgondagen. Gick och lade mig kl 22. Runt kl 22:30 fick jag väldigt ont och var tvungen att gå på toaletten, där inne gjorde det vaninigt ont, så jag fick ropa på Robert. Han fick hjälpa mig från toaletten in till sängen. Jag misstänkte att det var Elliot som ville ut, så jag bad Robert ringa förlossningen. De ville prata med mig och det konstaterades att vi var tvugna att åka in. Mådde illa och fick jättetäta värkar hela tiden. Väl inne på bb kopplade de upp mig, satte kateter, dropp och jag fick klä mig i sjukhuskläder. Det konstaterades att jag var öppen 5 cm. Fick bricanyl för att jag inte skulle ha några värkar. Fick ligga och vänta en stund innan de körde in mig till operationen. Väl där satte de mer dropp och jag fick ryggmärgsbedövningen. Sen försvann känseln från midjan och neråt. Det tog inte lång stund innan vi hörde en bebis som drog sitt första andetag och började skrika hejdlöst, då klockan var 1:58 på natten måndagen den 3 Maj. Robert följde med barnmorskan och klippte navlesträn och såg till att Elliot blev torr. Jag blev i hopsydd och fick sedan åka in på vårt rum på förlossningen igen. Vi fick in en bricka med smögåsar och saft, men jag fick inte dricka nått, bara vatten :/ Lite trist. Men vi skålade endå :) Runt kl 9 måndagen den 3 Maj gick jag upp och gick för första gången efter operationen. Det var inte smärtfritt kan jag lova :S Hua, men det gick bra. Jag fick lite frukost och vi flyttades vidare till bb-avdelningen. Där stannade vi i ca 4 dagar.

Första mötet med mamma och pappa
En stolt pappa :)
Mys :)
Efter 3 dagar fick jag namnet Elliot
Första mötet med gosefilten Otto :)

Puss och hej!

Inga kommentarer: