fredag 26 november 2010

En rolig lista

När fick du reda på att du var gravid? 26 Augusti 2009
Var bebisen planerad? Ja!
Vad heter ditt barn? Elliot
När var du beräknad att föda? 2 Maj 2010
Föddes barnet på utsatt datum, om inte när? Han ville ut den 2:e men fick snällt vänta till den 3:e
Hur stor var barnet vid födseln? 2875 g Och 48 cm lång.
Hur lång tid tog förlossningen? 1 timme, men det tog nog bara 2 min innan han var ute.
Hur började din förlossning? Med väldigt täta värkar...
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Kejsarsnitt (Akut)
Hur mycket var du öppen när du kom in? 4 cm och öppnades ytterligare 1 cm på ca 30 min.
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Fick ju aldrig vara med om det :(
Blev det komplikationer? Nej.
Var du rädd för något?
Det enda jag var rädd för var att ryggmärgsbedövningen skulle göra mig förlamad resten av livet och att jag skulle förblöda.
Skrek du? Nej.
Hur många var inne i förlossningsrummet? 1 läkare och 1 barnmorska, 1 narkosläkare + 4 st andra och Robert.
Hade du någon nära med dig?
Robert var med mig hela tiden <3>Tog du någon smärtlindring? Fick Bricanyl mot värkarna när jag kom in, sen var det ryggmärgsbedövningen. Åt värktabletter var 4:e timma i 5 dagar efteråt.
Är du tillsammans med barnets pappa? Är till och med gift med honom :)
Tog ni reda på könet? Nej, och det ville vi inte. Det är mycket roligare med en överraskning.
Vad trodde ni att barnet var för kön innan ni tog reda på det? Jag trodde det var en flicka hela tiden. Hade drömt om att jag skulle få en flicka och att hon skulle heta Emma, Haha.
Hur lång tid tog det för er att bli gravida? 2 månader efter att jag slutade med mina p-piller.
Hade ni bestämt vad barnet skulle heta? Nej, vi hade en namnlista med oss. Flicknamn fanns ju hur många som helst, men pojknamn hade vi bara 3 st.
Hade du en svår graviditet: Nej, det hade jag inte. Mådde hur bra som helst. Behövde aldrig några järntabletter heller :) Men i slutet fick jag lite högt blodtryck.
Mådde du illa? Ja, massor i början :/
Kan du tänka dig att skaffa fler barn? Absolut!
Har du fått några bristningar? Nepp!
Var du nervös inför förlossningen? Nej, det var jag inte. Såg fram emot den.
Hade du några cravings? Coctailtomater åt jag hela gravidieten :) (Åt det som godis)
Vad gillade du för mat? Inget speciellt.
Hur reagerade du/ni när du plussade? Väldigt chockad och glad. Gick som i en bubbla hela dagen och smålog för mig själv :)
När kände du första sparkarna? v 17, glömmer det aldrig
Bästa graviditetsminne? Plusset den 26/8, och när han började röra på sig så man såg det på magen.
Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid? i vecka 5
Hur mycket gick du upp i vikt? 18 kg
Hur länge ammade du? Ammade bara i ca 2 månader.
Hur blev ditt hår? Under graviditeten var det tjock och fint, nu är det lite mer som vanligt.
Vem är barnet mest lik? När han föddes var han lik Robert, men nu är det lite av varje. Mest lik Robert och Roberts pappa.
Vad är det bästa med att ha barn? Att det är så mysigt. Och så roligt att se utveckligen :) Det känns så bra att ha en egen liten familj <3>Vad är det sämsta med att ha barn? Det finns inget sämsta. Men lite jobbiga saker finns det ju alltid.
Är ditt barn döpt? Nej, men namngivning har vi haft :)
Hur gammal är barnet nu?
6 månader och 3 veckor


Elliot bara några timmar gammal
Elliot nu :)

Älskar Elliot och min lilla familj över allt annat <3

1 kommentar:

Kusin Jennie sa...

Den här listan kanske jag snor :D